It's more fun in the Phllippines - Reisverslag uit Borongan, Filipijnen van Merijn Dragt - WaarBenJij.nu It's more fun in the Phllippines - Reisverslag uit Borongan, Filipijnen van Merijn Dragt - WaarBenJij.nu

It's more fun in the Phllippines

Door: Merijn

Blijf op de hoogte en volg Merijn

04 April 2015 | Filipijnen, Borongan

Hallo,

Ik had zo bedacht dat het nu wel eens tijd werd om het eerse verslag te schrijven en hier is ie dan.
Op 27 Februari ben ik veilig en wel aangekomen in Manila en na een nachtje daar vertoefd te hebben ben ik door gevlogen naar Tacloban om uiteindelijk van daaruit per minibus door te reizen naar mijn eindbestemming Borongan. Borongan is de hoofdstad van Eastern Samar, een provincie die onderdeel is van het eiland Samar. Samar is vervolgens weer onderdeel van De Visayas en de Visayas zijn uiteraard weer onderdeel van De Filippijnen. Het eiland Samar ligt centraal in het oosten van De Filippijnen.

Ik ben hier in dit kleine stadje, dat ongeveer 60.000 inwoners kent neergestreken omdat ik een traineeship General Affairs volg voor de NGO ZOA. ZOA is hier neergestreken naar aanleiding van de tyfoon Haiyan en Hagupit die hier in 2013 en 2014 aan land zijn gekomen en hevig hebben huis gehouden. Mensen zijn omgekomen tijdens deze tyfoons, huizen en inkomsten bronnen zijn verwoest.

ZOA heeft op dit moment drie projecten in de regio:
1. We bouwen One-room shelters
2. We zorgen voor alternatieve inkomstenbronnen voor diegene waarvan de inkomstenbron (veelal kokosbomen) is verwoest.
3. Als laatste distribueren we ook voedselpakketten, maar dit project is bijna afgerond.

Ik ben binnen De Filippijnen verantwoordelijk voor financiën, dat betekent dat ik veelal op kantoor zit om ervoor te zorgen dat al onze financiële transacties op de juiste wijze worden gedocumenteerd. Daarnaast word ik goed ondersteund door mijn leidinggevenden op het hoofdkantoor.
Het is een leuke en uitdagende functie. Ik maak wel vaak lange dagen, maar omdat we weten waar het voor doen is dit helemaal niet erg.

Maar genoeg over het werk dat ik doe want, ik wil jullie graag vertellen over de leuke en mooie dingen die ik tot nu toe heb ondernomen.
Zo ben ik in de eerste weken van mijn verblijf hier naar 1 van mijn collega's geweest om te gaan vissen. Dat was erg gaaf want we hadden een net en twee kleine kano's van waaruit we het net uit zette. Tussendoor zijn we naar een klein onbewoond eilandje gegaan om op zoek te gaan naar sea shells. Helaas niks gevonden op het eilandje en ook maar 2 vissen gevangen. Toch was het erg leuk want, je hebt het idee dat je even onderdeel uitmaakt van het dagelijks bestaan hier en ik denk dat het altijd goed toeven is op eilandjes met witte stranden en palmboven.

Ook ben ik tijdens het werk 1 keer mee geweest om voedselpakketten uit te delen in een klein dorpje in de buurt van Borongan. Erg mooi om mee te maken, vooral omdat je dan ziet waarvoor we het hier allemaal doen. We hadden eerst een mooie rit van een half uurtje door de omgeving waar we langs de kust, rijstvelden en mooie dorpjes kwamen. In het dorp zorgt de "Chief" samen met de mensen van ZOA dat alles goed wordt gecoördineerd en gedocumenteerd. Het was erg mooi om te zien hoe dat gaat, zeker ook omdat ik het wel eens op tv had gezien en nu sta je er midden in. Geweldig! ZOA heeft ook shelters gebouwd in dit dorpje en we hebben daar ook even een kijkje genomen en even gepraat met 1 van de bewoners. Al met al was dit een hele mooie middag.

Een aantal weken terug ben ik met een aantal collega's een weekendje naar een resort geweest op Ando Island, een eiland voor de kust van Borongan. Het was een half uurtje varen met een boot. Ando heeft wederom mooie witte stranden en in het dorpje daar stonden ook veel planten in bloei, dus dat zag er wel gezellig uit! Het resort zelf was aardig basic maar daarom niet minder fijn. De hele dag door werd daar karaoke gezongen en uiteraard heb ik zelf ook een poging gedaan, weliswaar diep in de nacht met een paar alcholische versnaperingen achter de kiezen maar toch! verder hebben we overdag lekker gerelaxt in de strandhutjes en we zijn in de middag naar de grotten geweest. De grotten waren erg modderig en klein dus, ik ben niet helemaal ongeschonden uit de strijd gekomen, maar het was ook erg mooi. Toen we terug gingen naar het resort begon het al aardig te schemeren, we hebben toen super grote vliegende honden (spanwijdte 1,5 m) gezien en vuurvliegjes, leuk om te zien, die vliegende honden vlogen gelukkig wel hoog boven ons hoor maar ze krijsen aardig. De volgende morgen zijn we nog even naar een klein onbewoond eilandje geweest om daar te zwemmen en toen weer op weg naar Borongan om een mooi en relaxt weekend af te sluiten met een lunch.

Op dit moment is het Holy week in de Filippijnen (paasvakantie) dus dat betekent dat we vanaf woensdagmiddag (01-04) vrij zijn. Erg lekker om even bij te komen van het werk trouwens.
Gisteren zijn we een tour gaan doen met de motor langs alle katholieke kerken in de omgeving. Super gaaf want je komt in allemaal dorpjes en weer langs mooie rijstvelden. 1 van deze dorpjes ligt langs een rivier waar het erg goed toeven is, dus we hadden hier een kano gehuurd. De kano was erg smal en werd bestuurd door twee jongens, toen ik instapte kwam het water al bijna tot de rand en mijn twee mede “tourders” moesten toen nog instappen. Toen we allemaal in de kano zaten kwam het water ongeveer tot de rand, dus we moesten redelijk hozen. na tien minuten kwamen we bij een zandbank daar hebben we even onze benen gestrekt om vervolgens onze tocht voort te zetten. De toch duurde niet erg lang meer want 1 van de bamboe drijvers was geknakt, waardoor we ons evenwicht dreigde te verliezen want, we schommelden aardig. Net toen ik dacht dat we toch niet zouden omslaan hoorde ik wat geschreeuw achter me en de voorkant van de kano kwam omhoog, oftewel de kano had het toch begeven. Het was hilarisch! En onze gidsen vonden het nog het leukst van allemaal geloof ik. Gelukkig konden we staan in de rivier en gelukkig is mijn rugzak waterdicht. Een geweldig avontuurtje van 20 minuten vooral omdat de rivier heel mooi in het bos lag met hoge rots/kleiwanden aan beide kanten. We moesten wel teruglopen door het bos want de kano kon ons helaas niet meer houden, maar ook de terugtocht was mooi want het bos was dik begroeit en deed me denken aan een regenwoud, wat het niet was maargoed.

Voor morgen staat er een paas brunch op het programma op een resort hier in de buurt, dat wordt vast weer gezellig en weer een mooie tocht op de motor. Na morgen heb ik weer voldoende bijgetankt denk ik. Dus maandag weer fris en fruitig aan het werk.

Bedankt voor het lezen en de groetjes,

Merijn

  • 04 April 2015 - 17:50

    Geert :

    Hoi merijn. fijn dat je het zo leuk hebt. Succes en veel plezier de komende tijden .
    Groeten, geert (Uhd-lid).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Borongan

Merijn

Hallo, Mijn naam is Merijn Dragt en ik werk voor de NGO ZOA in de Filipijnen in de rol van Trainee General Affairs. Op deze blog kun je al mijn avonturen volgen. Laat gerust een berichtje achter als je dat wil. Gr. Merijn

Actief sinds 02 April 2015
Verslag gelezen: 599
Totaal aantal bezoekers 3384

Voorgaande reizen:

02 April 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: